Уміти відрізнити правду від брехні в нинішньому світі – навичка вкрай необхідна, адже ми з вами живемо в часи справжнісінької навали різноманітної інформації. А в час війни медіаграмотність необхідна, без жодних перебільшень, для захисту свого життя.
Бути медіаграмотним означає бути спроможним знайти те, що ми шукаємо, вибрати те, що нам потрібно, визначити, наскільки надійною є ця інформація, вміючи розпізнавати різні види фейків та пропаганди.
Віртуальна виставка “Медіаграмотність в сучасному інформаційному світі” поєднує у собі книги, які допоможуть опанувати алгоритми перевірки якості медіаконтенту, визначати маніпуляції, розрізняти дезінформацію та шкідливі пропагандистські наративи. Пропоновані книги розкривають загальне поняття про медіа та їх вплив на світогляд сучасної людини. Деякі – містять огляд ресурсів із практичного застосування медіаграмотності, в т. ч. на основі ігрових підходів.
Усі видання є у фондах Тернопільської обласної бібліотеки для молоді .
Читайте. Аналізуйте. Розумійте.
Довіряй, але перевіряй [Текст] : Медіаграмотність в українському суспільстві / упоряд. А. Денисенко. – Київ : Pictoric, 2017. – 135 с.
Ця книжка результат проекту «Довіряй, але перевіряй. Медіаграмотність в українському суспільстві», першим етапом якого була виставка плакатів художників з клубу ілюстраторів Pictoric на бульварі Вацлава Гавела. Цю виставку було презентовано 11 вересня 2017 року, на стендах уздовж бульвару розмістилися 60 робіт українських художників, у яких було розкрито теми цензури, пропаганди, свободи слова, фейкових новин, інформаційної війни, критичного аналізу медіаповідомлень, зв’язку влади і медіа, соціальних мереж і суспільного телебачення.
Іванова, Т. Як не стати гейміфікатором: методики і технології проведення ігор із медіаграмотності [Текст] : навч. посіб. / Т. Іванова. – Київ : Акад. укр. преси ; Центр вільної преси, 2021. – 95 с.
Навчальний посібник із методики проведення тренінгів із медіаграмотності для медіатренерів та викладачів вищих навчальних закладів України підготовлено за сприяння Фонду Фрідріха Науманна «За Свободу» в рамка тренінгового проєкту «Digital-teacher: антитіла до інфодемії».
Інформація як щит і меч. Від інформаційної війни до війни сенсів [Текст] : інформ.-бібліогр. покажч. / Держ. б-ка України для юнацтва ; уклад. Г. Буркацька ; ред. С. Чачко, В. Кучерява, Н. Лінкевич. – Київ : [б. в.], 2018. – 75 с.
Покажчик знайомить з теоретичним доробком вчених, історичними витоками гібридної війни проти України. Негативний інформаційно–психологічний вплив сьогодні відчуває кожний українець, особливо молодь. Протистояти маніпулятивним технологіям, розвинути навики критичного сприйняття інформації допоможуть ресурси для медіаосвіти та новинної грамотності. На часі для українців публікації про новий досвід агресивного впливу на виборчі кампанії в світі.
Інформація як щит і меч. Медіаосвіта – вакцина в епоху інформаційних пандемій [Текст] : бібліогр. покажч. / М-во культури та інформ. політики України, Держ. б-ка України для юнацтва ; уклад. Г. Буркацька ; ред. В. Кучерява, Н. Лінкевич. – Київ : [б. в.], 2021. – 71 с.
Інфодемія – фейковий потік інформації – хвороба, яка значно обігнала поширення пандемії коронавірусу. Тому цей покажчик структурований як медичний/бібліографічний протокол надання допомоги для лікування інфодемії: Діагноз; Противірусна/протифейкова імуномоделююча та підтримуюча терапія; Рецепти ліків; Профілактика; Епікриз. Сформувати колективний медіаімунітет допоможе вакціонування кращими українськими проєктами з медіаграмотності, корисними ресурсами, онлайн-курсами.
Кафтан, М. Історія брехні. Як ми обманюємося [Текст] / М. Кафтан. – Київ : Портал, 2020. – 207 с.
Фейки, маніпуляції, забобони, містифікації, пропаганда, реклама. Нинішня проблема медіаграмотності має тривалу історію. Довкола нас чимало відвертої брехні, скільки її не розвінчуй — люди й далі вірять в абсурдні речі. Ця книжка розповість про те, як і хто творить брехню, а головне — як її розпізнати і не піддаватися на зловмисні впливи.
Кулеба, Д. Війна за реальність [Текст] : Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот / Д. Кулеба. – Київ : Книголав, 2019. – 383 с.
Війна за наші емоції та вибір вирує в Україні і світі, довкола і всередині нас. Кількість ліній фронту незліченна. Люди воюють у сім’ях, онлайн-спільнотах і суспільствах. Держави воюють з людьми, компаніями та між собою.
Як не розірватися між спільнотами й не втратити відчуття реальності, коли фейки змішалися з правдами, а комунікативна війна стала запеклішою за фізичну?
Український дипломат і комунікатор Дмитро Кулеба переконує: інформаційній агресії можна протистояти. На прикладах України, інших країн та компаній він аналізує, як відбувається війна за реальність, і виокремлює п’ять правил, що допоможуть навчитись у ній перемагати.
Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін [Текст] : посіб. для вчителя / Акад. укр. преси, Ін-т журналістики Київ. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. – Київ : Центр вільної преси ; Акад. укр. преси, 2016. – 200 с.
Видання – перша спроба інтеграції медіа грамотності у викладання суспільних дисциплін. В перших двох розділах розглянуто, що таке медіа, медіаосвіта та медіаграмотність, базові методики критичного мислення. У розділах 3-11 запропоновано плани-конспекти уроків для курсів «Історія України», «Всесвітня історія», «Людина і світ».
Мороз, О. Нація овочів? [Текст] : Як інформація змінює мислення і поведінку українців / О. Мороз. – Київ : Yakaboo Publishing, 2020. – 286 с.
Ця книжка – посібник від маніпулятора-практика про те, як протистояти зараженню інформаційними вірусами. Прочитавши її ви дізнаєтеся, що таке інформаційні віруси і навчитеся їх розпізнавати, зрозумієте, як захистити себе, дітей і близьких від Індустрії вірусмейкерства, познайомитеся з роботою Індустрії, яка створює інформаційні віруси.
Читач 3.0. Формування медіаграмотності та медіакомпетентності молодої особистості [Текст] : інформаційно-методичні матеріали / Упр. культури Терноп. облдержадмін.; Терноп. обл. б-ка для молоді: уклад. М. Ричкун.–Тернопіль : [б. в.], 2017 – 43 с.
Ці методичні матеріали розкривають сутність поняття медіаграмотність і мають на меті підвищити медіакультуру, сформувати навички критичного мислення молодої особистості та допомогти в організації просвітницьких заходів.